ANALISIS PRAKTIKALITAS BUKU PANDUAN PENGGUNAAN DAN PERAWATAN KULIT ALAT LITSRIK PADA MAHASISWA PENDIDIKAN TATA RIAS
DOI:

Abstract
The use of electrical tools in skin care practices requires a proper understanding of their
functions, working procedures, and correct usage steps. However, some students still face
difficulties in operating and maintaining the tools due to the lack of practical written guidance.
This study aims to evaluate the practicality of an e-book guide designed as a supplementary
learning medium. The e-book contains comprehensive information on the use and maintenance
of electrical tools, expected to help students understand the course material independently.
The research used a descriptive quantitative method with a Likert scale questionnaire as the data
collection tool. The participants were 43 third-semester students from the 2023 cohort. The
assessment covered aspects such as clarity, content structure, ease of understanding, and
usefulness. Results showed that the e-book is practical, with 8.6% rating it fairly practical, 51.6%
practical, and 39.8% very practical. The guide is considered appropriate and should be improved
based on student feedback.
Downloads
References
I. Tahir Ginting, S. Ni Rudang, T. Dakhi, dan F. Farmasi dan Kesehatan Institut Kesehatan
Helvetia Fakultas Kedokteran Institut Kesehatan Helvetia, “Kepuasan Pelanggan pada Pelayanan Jasa
Facial Acne dengan Menggunakan Alat Listrik di Klinik Kecantikan Dermatologi Medan,” J. Pendidik.
Tambusai, vol. 8, no. 1, hal. 5797–5803, 2024, [Daring]. Tersedia pada:
https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/13289
[2]
A. R. Fauzani dan D. Ampera, “Development Interactive Video Media Using Study Strategies
Groups for Facial Skin Care Learning not Problems Beauty Cosmetology SMK Negeri 3 Pematang
Siantar,” J. Pendidik. Teknol. Kejuru., vol. 6, no. 2, hal. 106–112, 2023, doi: 10.24036/jptk.v6i2.33023.
[3]
D. M. Marisya, P. T. Prihatini, P. Studi, dan P. Tata, “MANFAAT HASIL BELAJAR ‘
MELAKUKAN PERAWATAN KULIT WAJAH DEHIDRASI DENGAN TEKNOLOGI ’ SEBAGAI
KESIPAN MENJADI BEAUTY OPERATOR MADYA Nasional Indonesia ( SKKNI ) dan memiliki
kecakapan khusus sebagai kesiapan kerja secara Program Keahlian Tata Kecantikan Ku,” hal. 31–39.
[4]
R. Puji Astutik dan Maspiah, “KEPUASAN PELANGGAN PADA PELAYANAN JASA
FACIAL ACNE DENGAN Ruli Puji Astutik,” vol. 05, hal. 94–99, 2016.
[5]
R. Rahmiati, M. Putri, E. Engkizar, dan M. M. Mokhtar, “The effectiveness of flipbook-based e
modules in increasing student creativity in nail art subject in higher education,” J. Pendidik. Vokasi, vol.
13, no. 2, hal. 167–177, 2023, doi: 10.21831/jpv.v13i2.54330.
[6]
K. Chlara Dhita, N. Kusstianti, S. Pd, dan M. Pd, “Pelatihan Keterampilan Perawatan Kulit
Wajah Kering Bagi Remaja Putri Karang Taruna Desa Banjar Kemuning Kecamatan Sedati Sidoarjo,”
Ed. Yudisium Periode Februari, vol. 06, hal. 1–8, 2017.
[7]
D. Ravalina et al., “MELESTARIKAN KEARIFAN LOKAL : PENTINGNYA
DOKUMENTASI DAN EDUKASI SEBAGAI UPAYA KONSERVASI SOSIAL DALAM
MEMPERKUAT IDENTITAS BUDAYA TARI KECAK BALI,” vol. 8, no. 12, hal. 310–319, 2024.
[8]
F. P. Sodinah, E. Yulia, L. Jubaedah, F. Teknik, dan P. Kecantikan, “Pengaruh Kualitas Pelayanan Perawatan Wajah Modern Terhadap Kepuasan Konsumen ( studi pada pelanggan wanita
dewasa di klinik kecantikan London Beauty Center Jakarta Barat ),” vol. 02, no. 03, 2024.
[9]
A. R. Fauzani, S. Z. Novrita, dan S. M. Dewi, “Pengembangan Modul E-Book Pada Mata Kuliah
Perawatan Kulit Wajah Universitas Negeri Padang,” J. Pendidik. Teknol. Kejuru., vol. 1, no. 4, hal. 173
180, 2018, doi: 10.24036/jptk.v1i4.2923.
[10]
M. Putri, R. Rahmiati, M. Dewi, dan D. Irfan, “Praktikalitas penggunaan e-modul dalam
pembelajaran nail art,” JRTI (Jurnal Ris. Tindakan Indones., vol. 7, no. 1, hal. 60, 2022, doi:
10.29210/30031508000.
[11]
W. Wahyudi, “Analisis Motivasi Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran
Blended Learning Saat Pandemi Covid-19 (Deskriptif Kuantitatif Di Sman 1 Babadan Ponorogo),”
KadikmA, vol. 13, no. 1, hal. 68, 2022, doi: 10.19184/kdma.v13i1.31327.
[12]
D. S. Ruhansih, “EFEKTIVITAS STRATEGI BIMBINGAN TEISTIK UNTUK
PENGEMBANGAN RELIGIUSITAS REMAJA (Penelitian Kuasi Eksperimen Terhadap Peserta Didik
Kelas X SMA Nugraha Bandung Tahun Ajaran 2014/2015),” QUANTA J. Kaji. Bimbing. dan Konseling
dalam Pendidik., vol. 1, no. 1, hal. 1–10, 2017, doi: 10.22460/q.v1i1p1-10.497.
[13]
B. Simamora, “Skala Likert, Bias Penggunaan dan Jalan Keluarnya,” J. Manaj., vol. 12, no. 1,
hal. 84–93, 2022, doi: 10.46806/jman.v12i1.978.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EduTeach : Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.