UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PKn MENGGUNAKAN MODEL ACTIVE LEARNING TIPE ROLE REVERSAL QUESTION PADA SISWA KELAS VI SD N 013 BATU LANGKAH KECIL KECAMATAN KUOK TAHUN 2021

  • Eliana DINAS PENDIDIKAN KEPEMUDAAN DAN OLAHRAGA
Keywords: Learning outcomes, PKn, active learning model type role reversal question

Abstract

This study aims to describe the improvement of Civics learning outcomes by using an active learning model of the role reversal question type in class VI SD N 013 Batu Step Kecil Kuok District.
This type of research is classroom action research. The research subjects were the sixth grade students of SD N 013 Batu Step Kecil, totaling 36 students. Methods of data collection in this study using tests, observation and documentation. Research instruments in the form of tests and observation sheets. The data analysis technique used is descriptive quantitative and qualitative. The indicator for the success of the action is marked by 75% of the number of students who take part in the learning process has obtained a score of 70.
The results showed an increase in Civics learning outcomes for fifth grade students of SD N 013 Batu Step Kecil after using the active learning model type role reversal question in both cycle I and cycle II. In the first cycle, students who scored 70 increased by 25% with the initial condition of 44% increasing to 69% and in the second cycle it increased by 28% to 97%. The average value of learning outcomes in the first cycle increased by 8.75% with the initial condition of 66.53 increasing to 75.27 and in the second cycle it increased by 10.97% to 86.25.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus Suprijono. (2009). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM.Yogyakarta : Pustaka Pelajar
A.Ubaedillah & Abdul Rozak. (2013). Pendidikan Kewarganegaraan (Civic Education): Pancasila, demokrasi, hak asasi manusia dan masyarakat madani. Jakarta: ICCE UIN Syarif Hidayatullah
Ari Samandhi. (2009). Pembelajaran Aktif (Active Learning). Jakarta: Teaching Improvement Worshop Enginering Education Develompment Project.
Baharudin & Esa Nur Wahyuni. (2009). Teori Belajar dan Pembelajaran.Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Desmita. (2009). Psikologi Perekembangan Peserta Didik: Panduan Bagi Orang Tua Dan Guru Dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP, SMA. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Diana Mutiah. (2010). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada
Endang Poerwanti dkk. (2008). Asesmen Pembelajaran SD. Jakarta: Dirjen Dikti. Hamruni. (2011). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.
Hamzah B. Uno dan Nurdin Mohamad. (2012). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM:Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta: PT.Bumi Aksara.
Hiszyam Zaini. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Insan Madani. Hollingsworth, Pat & Gina Lewis. (2008). Pembelajaran Aktif: Meningkatkan
Keasyikan Kegiatan Di Kelas. Penerjemah: Dwi Wulandari. Jakarta: Indeks.
Moh. Sholeh Hamid. (2011). Metode Edutaiment. Yogyakarta: Diva Press. Redja Mudyahardjo. (2012). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Muhammad Thobroni & Arik Mustofa. (2013). Belajar & Pembelajaran: Pengembangan Wacana Dan Praktik Pembelajaran Dalam Pembangunan Nasional . Yogyakarta:Ar-Ruzz Media.
Muhibinsyah. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Press.
Nana Sudjana. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Naswatul Lailah. (2003). Konsep Dasar Active Learning Dan Relevansinya Dengan Pengajaran Muhadatsah. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Yogyakarta.
Oemar Hamalik. (2006). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara. Permendiknas No.22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan
Dasar dan Menengah Dasar. Diakses dari http://bnsp-indonesia.org/id/?page_id=103 pada tanggal 28 Januari 2015, jam 16.36WIB
Redja Mudyahardjo. (2012). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
R. Ibrahim dan Nana Syaodih Sukmadinata. (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Rusman. (2010). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan ProfesionalismeGuru. Jakarta : Rajawali Press.
Saiful Bahri Djamarah. (2011).Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Samsuri. (2011). Model Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Membangun Kompetensi Warga Negara. Diakses dari eprints.uny.ac.id/4999/ pada tanggal 29 Januari 2015, jam 10.16 WIB
Silberman, Mel. (2007). Active Learning: 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Penerjemah: Sarjuli. Yogyakarta: Insan Madani.
Sri Esti Wuryani Djiwandono. (2002). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Grasindo Garamedia Widiasarana Indonesia.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta
Published
2022-02-01
Abstract views: 150 ,