PENERAPAN MEDIA GAMBAR DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA ANAK KELOMPOK B2 DI TK HARAPAN PULAU GADANG KECAMATAN XIII KOTO KAMPAR KABUPATEN KAMPAR TAHUN 2021
Abstract
The early age of a child's life which is very decisive in the development of his intelligence is at the age of 0-8 years or what is often referred to as the Golden Age. At this time the child will develop very critically and quickly absorb whatever the child gets from his environment. Each individual early childhood always has its own characteristics or uniqueness, it is the characteristics and uniqueness of early childhood that distinguishes each child with the age above him, so that his education is also considered to need to be special. Based on the background of the problem, the formulation of the problem in this study is whether the application of image media in improving the speaking ability of children in group B2 in Harapan Kindergarten, Pulau Gadang? The purpose of this research is to improve speaking skills through pictures in the children of group B2 in Harapan Kindergarten, Gadang Island. The research method in this study refers to the classroom action research model, in class action research the procedures carried out include three cycles and methods of collecting the data used is the method of observation and documentation. very well developed (BSB) as many as 1 child (4.7%) then in the second cycle of action the results obtained were 6 children (28.5%) who developed very well (BSB) and the third cycle achieved the results of 15 children ( 71.4%) who developed very well (BSB).
Downloads
References
Ahmad Rofi’uddin & Darmiyati Zuhdi,Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Tinggi. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan(Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Proyek Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2009).
Ahmad Rohani, Media Instruksional Edukatif (Jakarta: Rineka Cipta,2007).
Arikunto Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik(Jakarta: Rineka Cipta, 2010).
Cucu Eliyawati, Pemilihan dan Pengembangan Sumber Belajar Untuk Anak Usia
Dini (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2005),.
Dadan Djuanda, Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Komunikatif dan Menyenangkan. (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Ketenagaan, 2006).
Depag RI, Al-Qur'an dan Terjemahannya (Kudus: Menara, 2007). Dokumentasi Taman Kanak-Kanak Harapan Pulau Gadang .TA. 2021/2022, Dicatat Tanggal 6 April 2021.
Enny Zubaidah, Pemanfaatan Media Pembelajaran PGSD untuk Menciptakan Lingkungan Kelas SD. Jurnal Penelitian Pendidikan (volume 2 no.4 Tahun.2012).
Haryadi & Zamzani, Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Bagian Proyek Pengembangan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2007
Harun Rasyid, dkk. Asesmen Perkembangan Anak Usia Dini (Yogyakarta: Multi Pressindo, 2019).
Hasil Observasi terhadap 21 Anak Di Taman Kanak-Kanak Harapan Pulau Gadang Tanjung Raja tahun 2021.
Hurlock, E. Perkembangan Anak Jilid I (Alih Bahasa: Agus Dharma). (Jakarta: Erlangga, 2007).
-----------------. Perkembangan Anak Jilid I (Alih Bahasa: Agus Dharma), (Jakarta: Erlangga, 2012).
Jalongo, M. R. Early Childhood Language Arts (Boston: Allyn and Bacon, 2002). Kasihani Kasbolah, Penelitian Tindakan Kelas (PTK) (Malang: Debdikbud, 2001). Moeslichatoen R. Metode Pengajaran (Jakarta: Rineka Cipta, 2013).
Mulyani Sumantri dan Johar Permana, Strategi Belajar Mengajar (Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 2004).
Nana Sudjana dan Ahmad Rivai, Media Pengajaran (Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2010).
Nurbiana Dhieni, Lara Fridani, Gusti Yarmi, & Nany Kusniaty,Metode Pengembangan Bahasa (Jakarta: Universitas Terbuka, 2005).
Pardjono, dkk. Panduan Penelitian Tindakan Kelas (Yogyakarta: Lembaga Penelitian UNY, 2007).
Partini, Pengantar Pendidikan Anak Usia Dini (Yogyakarta: Grafindo Litera Media, 2010).
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan (Bandung: Alfabeta, 2009).
Slamet Suyanto, Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini (Yogyakarta: Hikayat Publising, 2000)
Sofia Hartati, Perkembangan Belajar Pada Anak Usia Dini (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2005).
Suharsimi Arikunto, Manajemen Penelitian (Jakarta: Rineka Cipta, 2010).
-------------------------. Penelitian Tindakan Kelas (Jakarta: Bumi Aksara, 2007). Suroso, Penelitian Tindakan Kelas (Yogyakarta: Pararaton, 2009).
Rahman. A. (2009). PAI Kelas V. Solo : Indonesia Jaya
Sudrajat, A. (2009). Tanya jawab Yang Efektif Bagi Siswa. [Online]. Tersedia: http://akhmadsudrajat.wordpress.com/2009/10/12/umpan-balik-yang- efektif-bagi-siswa/
Wardani I. G. A. K. Dr. Prof, Siti Julaeha, MA, Ngadi Marsinah, M.Pd.(2005).Penetapan Kemampuan Profesional ( Panduan ).Jakarta : Universitas Terbuka
Wardani I. G. A. K. Dr.Wihardit Kuswaya Drs.Med, Noehi Nasution Drs.MA.(2004).Penelitian Tindakan Kelas.Jakarta : Universitas Terbuka
Winataputra Udin S. (2003). Materi Pokok Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Universitas Terbuka.Qs. Al- Mujadilah : 11
Copyright (c) 2022 EduTeach : Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.