Abstract: This study aims to determine how big the influence of social media exposure on Instagram account @Pemol.id on the interest of followers using the Pemol application (Online scavengers) in Pekanbaru City. This study uses an explanative quantitative research method with a simple random sampling technique and uses the Slovin formula to get a total of 100 respondents. The questionnaire is distributed in the form of a google form. The data analysis technique used simple linear regression and coefficient of determination (R²). Researchers analyzed the data using the SPSS for windows version 24 application. Based on the results of a simple linear regression analysis, the coefficient value in this study was Y = 15.333 + 0.741 X. The constant number (a) was 15.333 and the variable coefficient X was 0.741. Meanwhile, the t-count is 11,357 which is bigger than the ttable of 1.664. Where Hₒ is rejected and Hₐ is accepted with a significance of 0.05, it can be said that there is an influence between exposures to social media Instagram @Pemol.id on followers' interest in using the Pemol application (Online Scavengers) in Pekanbaru City is in the medium category.

Keywords: Exposure, Instagram, The Pemol Application.

 

Referensi:

Buku

Agus, I. (2004). Statistika Konsep Dasar Dan Aplikasinya. Jakarta: Kencana.

Ardianto, dkk. (2014). Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Arikunto. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Bungin, Burhan. (2006). Sosiologi Komunikasi: Teori, Paradigma dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat. Jakarta: Kencana.

Effendy, O. U. (2017). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisi Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponogoro.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponogoro.

Husaini, U. (2006). Pengantar Statistik. Yogyakarta: Bumi Aksara.

Kriyantono, R. (2014). Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Penerbit Kencana.

Kriyantono, R. (2020). Teknik Praktis Riset Komunikasi Kuantitatif Dan Kualitatif. Jakarta: Penerbit Kencana.

MA, Morissan. (2010). Teori Komunikasi Massa. Bogor: Ghalia Indonesia.

McQuail, D. (2011). Teori Komunikasi Massa. Jakarta: Salemba Humanika.

Mulyana, D. (2014). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Pressman, R, S. (1997). Rekayasa Perangkat Lunak: Pendekatan Praktis (Edisi Satu), Yogyakarta: Andi.

Rasyid, A. (2019). Metode Penelitian Komunikasi. Pekanbaru: UR Press.

Slamet, W. (2017). Pengantar Perilaku Manusia. Jakarta: EGC

Severin, W J., and James W. Tankerd. (2007). Teori-Teori Komunikasi, Sejarah, Metode, Dan Terapan Di Dalam Media Massa. Jakarta: Kencana.

Silalahi, U. (2012). Metode penelitian sosial. Bandung: Refika Aditama

Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT. Fajar Interpramata Mandiri.

Sugiyono, (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunarto R. (2010). Pengantar Statistik. Bandung: Alfabeta.

Zarella, D. (2010). The Social Media Marketing Book. Canada: O’Relly Media. Inc.

 

Jurnal

Angga, A, M. (2017). Strategi Komunikasi Sales Dalam Memasarkan Mobil Bekas Di Kota Manado (Studi Pada Showroom Mobil Bekas Di Wilayah Kecamatan Malalayang Kota Manado). E-journal “Acta Diurna”, 4(2), 67-68.

Dinda, S, P., & Reni, N. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi (Studi Deskriptif Pada Happy Go Lucky House). Jurnal Common, 3(1), 73.

Herlina, N. (2017). Efektivitas Komunikasi Akun Instagram @Sumbar_rancak Sebagai Media Informasi Online Pariwisata Sumater Barat. Jom Fisip, 4(2), 1–12.

Putri, R, M. (2018). Pengaruh Terpaan Media Pada Akun Instagram @Exploresiak Terhadap Minat Kunjungan Wisata Ke Siak Sri Indrapura. Jom Fisip, 5 (1), 34-36.

Rian, F. (2018). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Akun @Vapormxpku Dalam Meningkatkan Promosi Penjualan. Jom Fisip, 5 (11), 122-123

Rizkynata, A, S., Suharyono, & Rizal, A. (2017). Pengaruh Terpaan Media Sosial Instagram Dan Perceived Value Terhadap Keputusan Pembelian (Survei Pada Followers Aktif Akun Instagram Vans Indonesia Yang Menggunakan Sepatu Merek Vans). Jurnal Administarsi Bisnis, 50 (2), 90.

Rouzatul, I., & Anisah, N. (2017). Pengaruh Price Discount Framing Terhadap Keputusan Wanita Membeli Produk Pakaian Wanita di Suzuyu Mall, Setui Benda Acah. JIM (Jurnal Ilmiah Mahasiswa FISIP Unsyia,,  2 (2), 57-58.

Rustono, F, Marta., & Denise, M, W. (2016). Studi Terpaan Media Pemasaran Melalui Posting Instagram Terhadap Ekuitas Merek Pelanggan Sumoboo! (Analisis Eksplanatif Pada Komunitas Food Blogger #Wtfoodies). Jurnal Komunikasi,  8 (1), 69-70.

Shindy, J. (2021). Pengaruh Terpaan Akun Instagram @Zerowaste.Id_Official Dalam Mengampanyekan Gaya Hidup Nol Sampah Terhadap Sikap Ramah Lingkungan Followers. Jom Fisip,  8 (1). 4-5

Setyo F, W. 2015. Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Fitur Layanan, Dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan E-Money Card (Studi Pada Pengguna Jasa Commuterline Di Jakarta). Jurnal Riset Manajeman Sains Indonesia, 6 (1): 445

 

Skripsi

Akhmad, F. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Menggunakan Mobile Banking Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Surakarta. Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Surakarta. https://eprints.umc.ac.id/62071/11/Naskah%20Publikasi-2.pdf

Oktavia, D. (2019). Pengaruh Motif Penggunaan Media Sosial Instagram @Sudutpayuhkumbuh Terhadap Kepuasan Followers Dalam Memperoleh Informasi Di Kota Peyukumbuh. Jurusan Ilmu Komunikasi. Universitas Riau Pekanbaru.

Salsabila, A. 2019. Pengaruh Terpaan Pemberitaan Terorisme Di Media Online Terhadap Persepsi Mahasiswa Pada Pakaian Syar’i. Jurusan Jurnalistik. Fakultas Dakwah Dan Ilmu Komunikasi. Universitas Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

http://www.repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/49440/1/SALSABILA/%20%20AZHAR-FDK.pdf

Vany F.S. 2016. Pengaruh Media Humas Tribratanews Riau Terhadap Citra Polda Riau. Program studi Ilmu Komunikasi Fakulas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

 

Website:

https://Pemol.id di akses pada tanggal 10 September 2021

https://tdbangarna.com diakses pada tanggal 7 Maret 2022

https://andi.link/hootsuie-we-are-social-indonesia-digital-report-2021/ Diakses pada tanggal 18 November 2021.

 

 

Diterbitkan: 2022-07-31

Terbitan Utuh