Dini Amelia Gustiani, Ikhma Zurani

Abstract: The high sales of Enhypen merchandise is supported by good marketing from fans (Engene). One form of marketing that is well-known among k-pop is the group order system. The number of group orders is certainly a challenge for group order owners, therefore a good marketing communication strategy is needed when selling k-pop merchandise. One of the group orders that sells Enhypen k-pop merchandise is GO by Sher. This study aims to find out how GO by Sher's marketing communication strategy increases the number of sales of Enhypen k-pop merchandise.This study used descriptive qualitative method. The data obtained were analyzed by reducing the data, presenting the data and drawing conclusions. The marketing communication strategy carried out by GO by Sher in increasing the number of sales of Enhypen k-pop merchandise by using the concept of marketing communication is marketing strategy with social media, word of mouth strategies, the merchandise strategy, and the personal selling strategy.

Keywords: Marketing Communication, K-Pop Merchandise, Strategy

Referensi

Alzikri, N. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran PT. Trio Elektronik Dalam Meningkatkan Penjualan Smartphone Merek Oppo di Kota Pekanbaru. JOM FISIP, 8, 1–15.

Cara Mengatur Pesanan Grup Menggunakan Delivered Korea Layanan Pembelian dan Pengiriman. (2021). Delivered Korea.                       https://www.delivered.co.kr/id/how-to-organize-a-group-order-using-delivered-koreas-buying-and-shipping-services/ diakses pada tanggal 15 Januari 2022

Charts, E. [@ENHYPEN_Charts]. Charts category where ENHYPEN peaked at #1 on Billboard Japan [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/ENHYPEN_Charts/status/1552266579823321088?t=9tZsF1tAJ1ZuzYkGvTbRGw&s=19 diakses pada tanggal 01 Agustus 2022

Ci, S. (2022). Enhypen Jadi Grup K-pop Tercepat yang Menyabet Label Million Seller dengan Dua Album. Yoursay.Id. https://yoursay.suara.com/entertainment/2022/07/12/103703/enhypen-jadi-grup-k-pop-tercepat-yang-menyabet-label-million-seller-dengan-dua-album diakses pada tanggal 01 Agustus 2022

Dwinanda, G., & Nur, Y. (2020). Bauran Pemasaran 7p Dalam Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Pada Industri Retail Giant Ekspres Makassar. Jurnal Mirai Management, 6(1), 120–136. https://www.journal.stieamkop.ac.id/index.php/mirai/article/view/690

Gie. (2020). Sosial Media Marketing: Pengertian, Jenis, Strategi dan Manfaatnya. Accurate.                                                                                   https://accurate.id/marketing-manajemen/sosial-media-marketing-pengertian-jenis-strategi-dan-manfaatnya/ diakses pada tanggal 01 Agustus 2022

Hassan, B.R.A & Novchi, R.W. (2019). Kepeminatan dan Kemodenan dalam Pembentukan Identiti Komuniti Kpopers Pekanbaru. Malaysian Journal of Communication, 35(1), 171-186.

Hardianti, C. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Amartasalad dalam Menarik Minat Beli Konsumen. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Ibnu. (2021). Merchandise Adalah: Pengertian, Jenis Fungsinya untuk Perusahaan. Accurate.                                                                               https://accurate.id/marketing-manajemen/merchandise-adalah/ diakses pada tanggal 01 Agustus 2022

Indonesia, T. [@TwitterID]. Ada 7,8 miliar Tweet tentang K-pop di dunia di 2021! Berikut ini rangkuman tentang apa dan siapa yang populer di [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/TwitterID/status/1486592674622689287  diakses pada tanggal 01 Agustus 2022

Khoiri, A. (2020). Pandemi, Penjualan Album K-Pop Justru Naik 40 Persen. CNN Indonesia.                                          https://www.cnnindonesia.com/hiburan/20200722115853-227-527565/pandemi-penjualan-album-k-pop-justru-naik-40-persen diakses pada tanggal 03 Januari 2022

Niardo, R. (2022). ENHYPEN Pecahkan Rekor Sendiri Dengan Penjualan Mini Album “MANIFESTO : DAY 1” di Hari Pertama. Kpop Chart. https://kpopchart.net/2022/07/enhypen-pecahkan-rekor-sendiri-dengan-penjualan-mini-album-manifesto-day-1-di-hari-pertama.html diakses pada tanggal 01 Agustus 2022

Novchi, R.W., Hanafi, K., Arlizon, R. (2018).The Hallyu in Pekanbaru: An Ethnographic Study on Indonesian Kpopers Parasociality. Conference Proceedings CelSciTech-UMRI 2018.3, 44-53.

Novchi, R.W., Hanafi, K. & Desril, R. (2020). Hallyu di Tanah Melayu (Cultural studies pada korean lovers di Pekanbaru). SOCIAL OPINION: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi ,5(2), 151-157.

Purnama, B. (2022). Penjualan Album K-pop Naik 37% pada 2021. Media Indonesia. https://m.mediaindonesia.com/infografis/detail_infografis/465625-penjualan-album-k-pop-naik-37-pada-2021 diakses pada tanggal 12 Juli 2022

Rahman, Y. K. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Vidio dalam Meningkatkan Minat Beli Akun Premier. Universitas Prof. Dr.Moestopo Jakarta.

Sabila, S. Z. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Herbalife Dalam Mempertahankan Loyalitas Konsumen Di Pekanbaru. JOM FISIP, 7(1).

Saputra, A. (2014). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Meningkatkan Jumlah Pengunjung Karaoke Keluarga Inul Vizta. JOM FISIP, 1(2).

Tisra. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu (Integrated Maketing Communications) Kaos Dank! Pekanbaru Dalam Meningkatkan Penjualan Produk. Jom Fisip, 4(1), 3.

Zulfandi. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Event Organizer Sumatera Satu Dalam Mempertahankan Loyalitas Klien Di Pekanbaru. JOM FISIP, 6.

Diterbitkan: 2022-07-31

Terbitan Utuh