Studi Perbandingan: Dampak Pengungkapan CSR terhadap Nilai Perusahaan pada Sektor Energi dan Sektor Kesehatan di BEI
DOI:
 https://doi.org/10.37859/jae.v15i1.9239
 
							
								https://doi.org/10.37859/jae.v15i1.9239
							
						
					Abstract
This study is to compare the impact of CSR disclosure on company value in the energy sector and the health sector listed on the IDX during the period 2020-2022. The author uses a quantitative approach by utilizing secondary data from annual reports and sustainability reports of companies. CSR measurement is carried out using the 2016 GRI Standards, while company value uses the Tobin's Q proxy. The findings of this study indicate that both sectors disclose that CSR has a significant impact, although the impact is greater in the energy sector than in the health sector. The results show that sector characteristics affect how effectively CSR is implemented to increase company value. It is hoped that this study will add to the literature on this issue and also offer practical suggestions on how companies can create relevant CSR strategies during economic recovery.
Downloads
References
Ahmadi, A. W., Yuniarti, E., & Puspitasari, E. Y. (2024). Dampak Corporate Social Responsibility ( CSR ) dan Good Corporate Governance ( GCG ) Terhadap Nilai Perusahaan Sektor Energi yang Terdaftar di BEI periode 2019-2022. JUrnal Riset Akuntansi, 2(4).
Aprilawati, N. I., & Ali, K. (2022). Pengaruh Profitabilitas Dan Kebijakan Dividen Terhadap Nilai Perusahaan Manufaktur (Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di BEI). Jurnal Manajemen DIVERSIFIKASI, 2(1), 182–189. https://doi.org/10.24127/diversifikasi.v2i1.1205
Breliastiti, R. (2021). Penerapan Standar Gri Sebagai Panduan Penyusunan Laporan Keberlanjutan Tahun 2020 Perusahaan Sektor Barang Konsumen Primer Dan Non-PrimerDi Bursa Efek Indonesia. Jurnal Ekobisman, 6(1), 138–156.
Dwi Poetra, R. (2019). BAB II Tinjauan Pustaka BAB II TINJAUAN PUSTAKA 2.1. 1–64. Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., 1(69), 5–24.
Erawati, T., & Cahyaningrum, D. (2021). Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) Terhadap Nilai Perusahaan dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Pemoderasi. Journal of Accounting, Finance, Taxation, and Auditing (JAFTA), 2(2), 151–170. https://doi.org/10.28932/jafta.v2i2.3296
Halim, M. I., & Zega, E. (2024). Analisis Pengaruh Pengungkapan Csr Dan Gcg Terhadap Nilai Perusahaan Sektor Energi Di Indonesia Pada Masa Pandemi Covid-19. Journal of Applied Managerial Accounting, 8(1), 156–167. https://doi.org/10.30871/jama.v8i1.7346
Jao, R., Ng, S., Holly, A., Rotty, M. A., Agustuty, L., Akuntansi, J., … Makassar, N. (2023). Peran Corporate Social Responsibility Dalam Meningkatkan Reputasi Perusahaan Serta Dampaknya Terhadap Stock Return. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan , 08(01), 14–29.
Khairunnisah, N. A., Anam, A. G., Kadek, N., Merta, W., Mahfuz, M., Pranata, A., … Rosdiyanti, E. (2024). Strategi Pengembangan Literasi Digital Pada Pendidikan Modern Live_ ZOOM 28. 3(1), 28–33.
Lestari, A. D., & Zulaikha. (2021). Pengaruh Good Corporate Governance Dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan (Kajian Empiris pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia pada Tahun 2015-2019). Jurnal Akuntansi Manajemen, 10(2011), h. 3.
Lindawati, A. S. L., & Puspita, M. E. (2015). Corporate Social Responsibility: Implikasi Stakeholder dan Legitimacy Gap dalam Peningkatan Kinerja Perusahaan. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 157–174. https://doi.org/10.18202/jamal.2015.04.6013
Mawardi, F. D. (2022). Halo Effect : Corporate Social Responsibility (CSR) serta Peran Stakeholders Terhadap Kinerja Dan Nilai Perusahaan. Reviu Akuntansi Dan Bisnis Indonesia, 6(1), 53–73. https://doi.org/10.18196/rabin.v6i1.13253
Muhlis, & Gultom, K. S. (2021). Terhadap Nilai Perusahaan BUMN Sektor Pertambangan. Jurnal Ilmiah Akuntansi Kesatuan, 9(1), 191–197.
Nopriyanto, A. (2024). Analisis Pengaruh Corporate Social Responsibility (Csr) Terhadap Nilai Perusahaan. Komitmen: Jurnal Ilmiah Manajemen, 5(2), 1–12. https://doi.org/10.15575/jim.v5i2.37655
Oktaviasari & Amanah, L. (2019). Pengaruh Corporate Sosial Responsibility, Kinerja Keuangan Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 8(8), 1–23.
Prasetiyo, Y. (2024). Moderasi Leverage dan Profitability Terhadap Dampak Corporate Social Responsibility ( CSR ) pada Nilai Perusahaan. 8, 4757–4766.
Pratiwi, A., Nurulrahmatia, N., & Muniarty, P. (2020). Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) Terhadap Profitabilitas Pada Perusahaan Perbankan Yang Terdaftar di BEI. Owner, 4(1), 95. https://doi.org/10.33395/owner.v4i1.201
Sabatini, K., & Sudana, I. P. (2019). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Pada Nilai Perusahaan Dengan Manajemen Laba Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 14(1), 56–69. https://doi.org/10.24843/jiab.2019.v14.i01.p06
Sabolak, Y., Zebua, F., Ekonomi, F., Tinggi, S., Ekonomi, I., Pendidikan, A., … Padang, U. N. (2024). Analisis keberlanjutan dan peran csr dalam pengembangan ekonomi lokal. 01, 20–26.
Syavitra, T., & Ardianto, F. (2023). Faktor Penentu Kesuksesan Startup di Indonesia Pasca Covid-19 (Studi Kasus: Komunitas Startup). JAMIN : Jurnal Aplikasi Manajemen Dan Inovasi Bisnis, 5(2), 175. https://doi.org/10.47201/jamin.v5i2.141
Uyun, L., Noviyanti, S. E., & Primasari, D. (2024). Peran CSR terhadap Keberlangsungan Perusahaan The Role of CSR in Company Sustainability. JEMeS, Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Sosial, 7(2), 40–52.
 
						









