Kualitas Pelayanan Fiskus, Kesadaran Pajak dan Kepatuhan Wajib Pajak: Peran Moderasi Kondisi Keuangan Wajib Pajak

Authors

  • Arie Frinola Minovia Universitas Bung Hatta
  • Resti Yulistia Muslim Universitas Bung Hatta
  • Kasman Karimi Universitas Bung Hatta

DOI:

https://doi.org/10.37859/jae.v15i1.8807
Keywords: quality of tax service, tax awareness, taxpayer compliance, taxpayer financial condition

Abstract

This study examines the relationship between the quality of fiscal services, the level of tax awareness, and taxpayer compliance by including taxpayer financial conditions as a moderating variable in the analysis model. Taxpayer compliance is very important for increasing tax revenue and is crucial in financing national development. This study focuses on Individual Taxpayers (WPOP) registered at the Padang 1 Tax Office (KPP), where data was collected using convenience sampling and resulted in a sample of 98 respondents from 115 questionnaires distributed. Using SEM-PLS, the results of this study reveal that improvements in the quality of services provided by tax officials and high levels of tax awareness play a significant role in encouraging taxpayer compliance. Conversely, the financial condition of taxpayers does not show a significant influence on the relationship between the quality of tax services and tax awareness with taxpayer compliance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atarwaman, R. J. D. (2020). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Sanksi Pajak Dan Kualitas Pelayanan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. Jurnal Akuntansi, 6(1), 348–368. https://doi.org/10.1007/978-3-642-56129-0_12

Erlina, E., & Ratnawati, V. (2018). Pengaruh Kualitas pelayanan Fiskus, Sanksi Pajak, Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Non Karyawan: Kondisi Keuangan dan Pengetahuan Wajib Pajak sebagai Variabel Moderating (Studi Empiris Pada WPOP Non Karyawan Wilayah KPP Pratama Bengkalis). Jurnal Akuntansi, 7(1), 42–57. https://ja.ejournal.unri.ac.id/index.php/JA/article/viewFile/6596/5939

Ghozali, I. (2017). Model Persamaan Struktural Konsep Dan Aplikasi Program AMOS 24. Badan Penerbit UNDIP.

Hadi, N., & Mahmudah, U. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. AKTSAR: Jurnal Akuntansi Syariah, 1(2), 257. https://doi.org/10.21043/aktsar.v1i2.5222

Hamzah, M. F., Ramdani, M. R., Muslim, & Putra, A. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Empiris pada KPP Pratama Kabupaten Sidrap). Journal Of Institution And Sharia Finance, 1(1).

Inayati, K. E., & Fitria, A. (2019a). Pengaruh Kondisikeuangan, Sanksi Perpajakan,Kesadaran Wajib Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 8(12), 1–16.

Ketut, N., Febriyanthi, A., Ketut, N., Aryani, L., (2022). Kondisi Keuangan Memoderasi Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak , Pemahaman Perpajakan dan Kepatuhan Wajib Pajak Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi, 33(3), 743–755. https://doi.org/10.24843/ EJA.2023.v33.i03.p12

Mudiarti, H., Lestari, A., & Setiawan, B. (2020). Pengaruh Kesadaran Perpajakan, kewajiban Moral dan Kondisi Keuangan Terhadap Kepatuhan Pajak. Jurnal Ekonomi Syariah Dan Akuntansi, 1, 17–20.

Muhammad, M. S. (2019). Pengaruh Sosialisasi Perpajakan, Tarif Pajak, Sanksi Perpajakan, Dan Kesadaran Perpajakan Terhadap Kepatuhan Pelaporan SPT Tahunan wajib pajak orang pribad. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Daerah, 14(1).

Perdana, E. S., & Dwirandra, A. A. N. . (2020). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Pengetahuan Perpajakan, dan Sanksi Perpajakan Pada Kepatuhan Wajib Pajak UMKM. E-Jurnal Akuntansi, 30(6), 1458. https://doi.org/10.24843/eja.2020.v30.i06.p09

Riani, Y. . (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Fiskus dan Penerapan Aplikasi E-System Pajak terhadap Tingkat Kepatuhan Wajib Pajak. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 7(2).

Rianty, M., & Syahputepa, R. (2020). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Kualitas Pelayanan Fiskus, dan Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Pelaporan Wajib Pajak. balance: Jurnal Akuntansi dan Bisnis, 5(1), 13. https://doi.org/10.32502/jab.v5i1.2455

Robbins, S.P. and Timothy, A. . (2013). Organizational Behavior. Salemba Empat.

Safitri, D., & Silalahi, S. P. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Fiskus, Pemahaman Peraturan Perpajakan Dan Penerapan Sistem E-Filling Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak: Sosialisasi Perpajakan Sebagai Pemoderasi. Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 20(2). https://doi.org/10.29040/jap.v20i2.688

Sari, N., Asmapane, S., & Rusliansyah. (2021). Pengaruh kesadaran perpajakan dan sanksi pajak terhadap kepatuhan wajib pajak dalam membayar pajak di samarinda. JIAM: Jurnal Ilmiah Akuntansi Mulawarman, 6(2). https://doi.org/https://doi.org/10.29264/ jiam.v6i2.6841

Susanti, Y., & Suhono, S. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Fiskus Dan Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Di Kpp Pratama Karawang Utara. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 1083. https://doi.org/10.24843/ EEB.2020.v09.i11.p04

Susuawu, D., Ofori-Boateng, K., & Amoh, J. K. (2020). Does Service Quality Influence Tax Compliance Behaviour of Smes? a New Perspective From Ghana. International Journal of Economics and Financial Issues, 10(6), 50–56. https://doi.org/10.32479/ijefi.10554

Yuslina, P., Tanjung, A. R., & Silfi, A. (2018). Pengaruh Pelayanan Fiskus, Pengetahuan Perpajakan dan Kesadaran Wajib Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak dengan Kondisi Keuangan dan Preferensi Resiko Wajib Pajak Sebagai Variabel Moderating (Study Empiris pada Wajib Pajak Orang Pribadi di Kota Pekanbar. Akuntansi Dan Manajemen, 13(2), 40–57. https://doi.org/10.30630/jam.v13i2.38

Downloads

Published

2025-06-26

How to Cite

Frinola Minovia, A. ., Yulistia Muslim, R. ., & Karimi, K. (2025). Kualitas Pelayanan Fiskus, Kesadaran Pajak dan Kepatuhan Wajib Pajak: Peran Moderasi Kondisi Keuangan Wajib Pajak. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 15(1), 87–95. https://doi.org/10.37859/jae.v15i1.8807