Analisis Determinan Keberhasilan Usaha Kecil dan Menengah (UKM) di Kota Pekanbaru

  • Evi Marlina Universitas Muhammadiyah Riau
  • Ayu Indah Sari Universitas Muhammadiyah Riau
Keywords: SME Success, Human Resources, Business Capital, Digital Marketing, PIA

Abstract

This research examines the influence of human resources (HR), digital marketing, business capital, and the use of accounting information on the success of SMEs. The population of this research is all SMEs in the Pekanbaru city area. The Slovin formula was used to determine the number of research samples and obtained 100 samples. Questionnaires were distributed directly to SMEs as research respondents. The analysis method uses multiple regression and the data is processed using the SPSS version 22 application. The research results show that HR, digital marketing, and PIA significantly affect the success of SMEs. In contrast, business capital does not have a significant effect on SMEs in Pekanbaru.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andhika, Y. H., & Damayanti, T. W. (2017). Niat Melakukan Pencatatan Akuntansi Pada Usaha Kecil Menengah: Pengetahuan Akuntansi Ataukah Herding? Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 20(2), 331. Https://Doi.Org/10.24914/Jeb.V20i2.664

Aprilia, D. S., & Melati, I. S. (2021). Pengaruh Jumlah Tenaga Kerja, Modal Usaha Dan Bauran Pemasaran Terhadap Keberhasilan Usaha Umkm Sentra Batik Kota Pekalongan. 2(1), 1–14.

Ardiyanti, D. A., & Mora, Z. (2019). Pengaruh Minat Usaha Dan Motivasi Usaha Terhadap Keberhasilan Usaha Wirausaha Muda di Kota Langsa. Jurnal Samudra Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 168–178. Https://Doi.Org/10.33059/Jseb.V10i02.1413

Aryanti, R., Ap, S., Ikhsan, H. M. H. D., Setiawan, B., & Sos, S. (2020). Akuntansi Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil Menengah Pada Dinas Koperasi, Usaha Kecil Dan Menengah Kota Sungai Penuh. 2(12), 57–69.

Asrul. (2020). Pengaruh Customer Engagement dan Viral Marketing Terhadap Brand Awareness Pada Produk Handphone Merk Vivo (Studi Kasus Pada Konsumen Vivo Bintang Cell Simpang Tabuik Pariaman). Ensiklopedia of Journal PERANCANGAN, 2(2), 155–164.

Awali, H. (2020). Urgensi Pemanfaatan E-Marketing Pada Keberlangsungan UMKM Di Kota Pekalongan Di Tengah Dampak Covid-19. BALANCA: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 1–14.

Carter, T. And Carter, B. (2009). “(In) Tangible Resource as Antecedents of a Company’s Competitive and Performance”. Journal For East European Management Studies, Vol. 14, Issue. 2, Pp. 186-209.

Dewi, M. (2019) ‘Pengaruh Lokasi Usaha, Modal Usaha Dan Strategi Pemasaran Terhadap Keberhasilan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Kuliner Di Kota Jambi’, Skripsi, 53(9), Pp. 1689–1699.

Di, U., Jatinegara, D., & Jatinegara, K. (N.D.). Dan Pia Terhadap Keberhasilan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah. 1–11.

Ernawati, N. (2017) ‘Pengaruh Kesiapan Modal Dan Pemanfaatan E-Commerce Terhadap Daya Saing Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Di Kabupaten Sleman Yogyakarta’, Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), Pp. 1689–1699.

Fahy, John. (2000). “The Resource View of The Firm: Some Stumbling Blocks on The Road to Understanding Sustainable Competitive Advantage”. Journal Of European Industrial Training, 24/2/3/4, Pp.94-104

Firdarini, K. C. (2019). Pengaruh Pengalaman Usaha Dan PIA Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah Terhadap Keberhasilan Usaha. Jurnal Riset Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha Program Magister Manajemen, 6(1), 27–39. Https://Doi.Org/10.32477/Jrm.V6i1.333

Fitriyah, H., 2006. Analisis Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi PIA Pada Usaha Menengah Kabupaten Sidoarjo. Tesis. Universitas Airlangga, Surabaya.

Ghozali, I. 2018. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 (9 Ed.). Universitas Diponegoro.

Halim, A. (2020). Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju. Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan, 1(2), 157–172. Https://Stiemmamuju.E-Journal.Id/Gjiep/Article/View/39

Hasnawati, A. (2019). Peran Modal Usaha, Strategi Pemasaran Dan Inovasi Produk Terhadap Perkembangan Home Industri Nanas Di Desa Tangkit Baru, Kecamatan Sungai Gelam, Kabupaten Muaro Jambi. Skripsi Prodi Ekonomi Syariah Uin Jambi, 1–94.

Ikbal, M., Mustafa, S. W., & Bustami, L. (2018). Peran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Dalam Mengurangi Pengangguran Di Kota Palopo. Jurnal Ekonomi Pembangunan Stie Muhammadiyah Palopo, 4(1), 35–46. Https://Doi.Org/10.35906/Jep01.V4i1.293

Istikomah, Nur. Syah, Asrofi. L.N. Kartika, D. (2021) ‘Dan PIA Terhadap Keberhasilan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah’, Pp. 1–11.

Lazuardi, Y., & Salam, F. A. (2019). Pengaruh Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil Menengah. Jurnal Ilmiah Akuntansi Peradaban, 5, 197–209.

Lestari, C., Lubis, N., &Amp; Widayanto. (2015). Pengaruh Jaringan Usaha, Inovasi Produk Dan Persaingan Usaha Terhadap Perkembangan UMKM. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 4(2), 185-196.

Maratus, Sintia. (2020). Pengaruh PIA, Tingkat Pendidikan, Lama Usaha Dan Motivasi Usaha Terhadap Keberhasilan Usaha Ukm Kota Tegal. Skripsi. Program S1 Universitas Pancasakti Tegal. Tegal.

Netty Herawaty, Reni Yustien. (2019). Pengaruh Modal, PIA Dan Karakteristik Wirausaha Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil (Survei Pada Usaha Rumahan Produksi Pempek di Kota Jambi). Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Finansial Indonesia, 3(1), 63–76. Https://Doi.Org/10.31629/Jiafi.V3i1.1582

Ningsih, R. (2018). Pengaruh PIA Terhadap Keberhasilan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah. Jurnal Akuntansi Ekonomi, 14–15.

Nurwani, N., & Safitri, A. (2019). Pengaruh PIA Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil Menengah (Studi Pada Sentra Dodol di Kec. Tanjung Pura). Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 2(1), 37–52. Https://Doi.Org/10.30596/Liabilities.V2i1.3332

Oktaviana, D. (2017). Pengaruh Modal Usaha Dan Kualitas SDM (SDM) Terhadap Kinerja Usaha Kecil Dan Menengah (UKM) Di Kecamatan Rimbo Bujang Kabupaten Tebo. Jurnal. Https://Repository.Unja.Ac.Id/2581/

Prayogo, Bayu. (2019) Pengaruh SDM Dan Pesaing Terhadap Keberhasilan Usaha Umkm Pada Pedagang Kuliner Komplek Asia Megama. Skripsi. Program S1 Universitas Sumatera Utara. Medan

Purwana, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (Umkm) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (Jpmm), 1(1), 1–17. Https://Doi.Org/10.21009/Jpmm.001.1.01

Purwanti, E. (2012). Pengaruh Karakteristik Wirausaha, Modal Usaha, Strategi Pemasaran Terhadap Perkembangan Umkm Di Desa Dayaan Dan Kalilondo Salatiga. Jurnal Ilmiah Among Makarti, 5(9), 13–28.

Published
2023-12-31
How to Cite
Marlina, E., & Sari, A. I. (2023). Analisis Determinan Keberhasilan Usaha Kecil dan Menengah (UKM) di Kota Pekanbaru. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 13(2), 135-145. https://doi.org/10.37859/jae.v13i2.6151
Abstract views: 207 , PDF downloads: 201