APPROACHES THAT CAN BE USED IN LEARNING ARABIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37859/jsi.v7i02.7194
Keywords: Bahasa Arab, Pembelajaran, Pendekatan indonesia

Abstract

Seeing that many educators still haven't succeeded in teaching Arabic even though they have been teaching it for years. This needs to be done by researching approaches that can be used in learning Arabic. The aim of this research is to inform readers of approaches that can be used in the Arabic language learning process. This research uses a literature study method with document study data collection techniques, the results of which will be analyzed to form new theories or knowledge. The research results show that there are many approaches that can be used in learning Arabic, including (1) the formal approach (almadkhal al-rasmiy), (2) the functional approach (al-madkhal al-wadzifi), (3) the integral approach (al-madkhal al -mutakamil), (4) sociolinguistic approach (almadkhal al-ijtima'iy al-lughawiy), (5) psychological approach (al-madkhal al-nafsiy), (6) psycholinguistic approach (al-madkhal al-nafsiy al-lughawiy ), (7) behavioristic approach (al-madkhal al-sulukiy), (8) communicative approach (al-madkhal alittishaliy), (9) approach to interpretation of the Qur'an, (10) approach to rules and translation. The conclusion is that these various approaches can adapt various aspects of students' conditions and abilities

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aziz, A., Suhada, & Masruri, A. (2022). Aktivitas Pembelajaran Bahasa Arab Anak Usia Dini dengan Pendekatan Psikologi Humanistik Carl R. Rogers. El-Athfal : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Anak, 2(02), Article 02. https://doi.org/10.56872/elathfal.v2i02.831
Desi, D. R. Z. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Pendekatan Psikolinguistik Implikasi Dan Implementasinya. Jurnal Ihtimam, 6(1). https://doi.org/10.36668/jih.v6i1.449
Ekawati, D., & Arifin, A. (2022). Pendekatan dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Teori, Konsep, dan Implementasi. An Nabighoh, 24(1), Article 1. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v24i1.4818
Fadhlina Harisnur & Suriana. (2022). Pendekatan, Strategi, Metode dan teknik Dalam Pembelajaran PAI Di Sekolah Dasar. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 3(1), 20–31. https://doi.org/10.47766/ga.v3i1.440
Hanum, S., & Rahmawati, R. (2020). IMPLEMENTASI PENDEKATAN FUNGSIONAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MELALUI METODE COMMUNITY LANGUAGE LEARNING. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 9(2), 327. https://doi.org/10.22373/ls.v9i2.6750
Jailani, M., Wantini, W., Suyadi, S., & Bustam, B. M. R. (2021). Meneguhkan Pendekatan Neurolinguistik dalam Pembelajaran: Studi Kasus pada Pembelajaran Bahasa Arab Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(1).6115
Kartini, O. (2010). PENDEKATAN KOMUNIKATIF (AL-MADHAL AL-ITTISHAL) DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. 1.
Kusuma, A. B. (2018). PENDEKATAN DAN METODOLOGI PENGAJARAN BAHASA ARAB. Jurnal Ihtimam, 1(1). https://doi.org/10.36668/jih.v1i1.158
Machmudah, D. U. (2016). PENERAPAN STRATEGI INTEGRATIF DALAM PEMBELAJARAN MAHARAH QIRO’AH (STUDI KASUS DI JURUSAN PENDIDIKAN BAHASA ARAB UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG).
Naimah, M. (2016). PANDANGAN DAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN, DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB.
Nawawi, M. (2017). PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN BAHASA ARAB. 19(1).
Paramita, N. P. (2017). IMPLEMENTASI PENDEKATAN SOSIOLINGUISTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Al-Manar, 6(2). https://doi.org/10.36668/jal.v6i2.75
Rifa’i, A. (2021). View of Kajian Filosofi Pendekatan Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab. https://ejournal-revorma.sch.id/index.php/mansa/article/view/1/8
Rohmah, A. N. (2017). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN (PENDIDIKAN DASAR).
Ruslan, & Musbaing. (2023). View of Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pendekatan Tafsir Al-Qur’an. https://www.jurnaldidaktika.org/contents/article/view/218/139
Safaruddin, S. (2016). TEORI BELAJAR BEHAVIORISTIK. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v8i2.239
Setyawan, C. E. (2015). PEMBELAJARAN QAWAID BAHASA ARAB MENGGUNAKAN METODE INDUKTIF BERBASIS ISTILAH-ISTILAH LINGUISTIK. Al-Manar, 4(2). https://doi.org/10.36668/jal.v4i2.54
Suryapermana, N. (2017). MANAJEMEN PENDEKATAN PEMBELAJARAN. 3(01).
Wahyuningsih, E., Tolinggi, S. O., & Baroroh, R. U. (2021). Pendekatan Humanistik Melalui Permainan Edukatif Bahasa dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Islam Terpadu. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 17–43. https://doi.org/10.18196/mht.v4i1.12437

Published

2024-12-02